Rahsia Mendapat Ketenangan Hati

6 Tips mudah untuk mendapatkan ketenangan hati

1. Jangan tergantung terhadap orang lain.  Bersikaplah mandiri dan percaya akan kemampuan yang kita miliki.

2. Jangan berburuk sangka,berfikirlah positif akan membawa pada suatu yang bermanfaat.

3. Jangan mengingat penyesalan yang tidak pantas disesali dimasa lalu,hidup itu mudah,buatlah dalam suatu perbuatan kita dengan keputusan dan jadikan masa lalu menjadi sebuah pelajaran untuk menjadi yang lebih baik dimasa depan.

4. Jangan pernah menyimpan dendam dihati,dendam itu di ibaratkan sebagai racun dalam hati kita,jauhi itu.

5. Jauhi sifat terburu-buru, aset dalam kehidupan bukan harta tapi waktu, maka pergunakan waktu dengan baik.

6. Jangan khawatir dengan hari esok,ketuklah pintu dan pintu pun akan terbuka,ingatlah ALLAH, ALLAH pun akan ingat pada kita.
Ya Allah…..Mudahkanlah segala urusan kami hari ini, dekatkanlah rezeki kami, sehatkanlah jiwa raga kami dan mudahkanlah jodoh kami (bagi yg belum menikah), jadikanlah kami keluarga sakinnah mawaddah warrahmah. Aamiin ya Rabbal’alamiin

 

Banjir Melanda Kuala Ketil

Bermula hari  Sabtu (21/10/2013) malam- banjir melanda beberapa kawasan di Kuala Ketil.  Banjir kali ini merupakan antara banjir terbesar sejak tahun 2003.  Kawasan rumah kak zam antara kawasan yang terlibat dalam banjir kali ini. Sehingga hari Selasa paras air dihalaman rumah kak zam adalah sedalam hampir satu meter.  Bersama-sama ini kak zam kongsi coretan ketika banjir melanda bersama kawan-kawan semua:

 

 

 

 

*Hari Ahad, 22/10/2013 kira-kira pukul 10.30 pagi penduduk Kg. Jeram Merbau Pulas berpindah ke pusat penempatan banjir.

 

 

 

 

*Pada masa yang sama ada kematian, arwah Tok Tam dibawa kemasjid Merbau Pulas oleh Pasukan Bomba dan Rukun Tetangga Merbau Pulas untuk diuruskan.  Semoga roh beliau ditempakan dikalangan orang-orang beriman.  Al-Fatihah

 

 

 

*Penempatan mangsa banjir bagi penduduk Merbau Pulas adalah di Sekolah Kebangsaan Merbau Pulas dan Masjid Merbau Pulas.

 

 

 

 

*Semasa banjir

 

 

 

 

*Selepas banjir

 

Alhamdulillah, hari ini Rabu selepas hampir empat hari berendam dalam banjir, banjir telah surut sepenuhnya.  Meskipun banjir yang melanda telah menyebabkan kerosakan harta benda namun bersyukurlah kita kerana tiada korban jiwa berlaku….

 

Sekarang ni musim demam selsema dan batuk.  Bersama ini kita kongsi petua-petua mengurangkan batuk.  Mudah-mudahan ianya dapat memberi manfaat kepada kita semua.

Petua Hilangkan Batuk dan Kahak 1
Anda hanya perlu mencampurkan madu dan limau nipis dalam sedikit air suam kemudian minum air yang telah dicampurkan itu.  Anda boleh mengamalkan minuman ini di pagi hari.   Jika anda tidak tahu berapa banyak madu yang perlu dicampurkan, boleh menggunakan nilai campuran  3-4 biji limau
nipis + 1 sudu kecil madu + suku cawan air suam.  Selamat mencuba.

Petua Hilangkan Batuk dan Kahak 2

Bahan:
1) Limau Kasturi – 1 biji (kalau limau nipis yg jenis byk air tu sehiris pun dah cukup)
2) Madu Lebah Asli
3) Halia 1 Inci
Cara-cara:
– Tumbuk halia sampai lumat, kemudian ambik jus nya
– Campurkan dengan madu & perahkan limau
– Campurkan semua dan minum

 

Petua Hilangkan Batuk dan Kahak  3

Bahan:
1. limau kasturi + kicap
2. limau + madu
3. minum air rebusan epal merah

Petua Hilangkan Batuk dan Kahak 4

1) Lemon/ limau nipis + madu
2) Gula2 fisherman’s friend makan satu demi satu secara berturut2 sebnyak 3 biji.
3) Limau kasturi + gula batu
4) Madu
5) Air limau nipis suam
6) Bunga lawang

air limau nipis suam + madu biobarakah
madu biobarakah ni keluaran biosirih, dia campurkan pati minyak habbatus sauda.
dan tambahkan ramuan gula batu juga.
Insyallah akan beransur baik.

Boleh ye cuba…
Air suam + limau nipis + madu + gula batu

 

Petua Hilangkan Batuk dan Kahak 5

1) Makan bawang putih bakar, dalam dua ulas satu malam

Cara-cara:
Ambil seulas bawang putih dengan kulit nya. Cucuk dengan garfu pas tu bakar terus atas apa selama 2 minit.

Kemudian kupas kulit,di basuh dan makan, jika dah masak betul bawang tu.dia tak pedas. dia ranggup dan sedap untuk di kunyah macam makan gula

* Sekiranya rakan-rakan semua ada petua lain dalam merawat batuk, kongsilah bersama yer….

 

Sumber : www.lepak.my

 

Terima Kasih atas sokongan kawan-kawan kerana sentiasa mengikuti perkembangan kualaketil.com.  Setiap hari bilangan pengikut kualaketil.com semakin bertambah.  Sekiranya kawan-kawan semua ada pendapat, idea atau apa sahaja untuk diketengahkan dalam kualaketil.com demi pembangunan kita semua, boleh ler berikan komen anda.  Jangan segan-segan ye.  Kalau ada kawan-kawan yang berminat nak hebahkan/iklankan sebarang aktiviti atau perniagaan, boleh ler sertai pengiklanan di laman sesawang kami.  Murah je….serendah 3 kupang jer sehari.  Kalau 3 bulan baru RM30 jer….berbaloi…amat berbaloi…

Renungan

Renungan untuk kita.  Mudah-mudahan setiap hari kita akan menjadi insan yang lebih baik………

 

FADILAT PUASA DI BULAN ZULHIJJAH

Puasa hari Arafah ialah puasa sunat pada hari kesembilan Dzulhijjah yang disunatkan bagi mereka yang tidak melakukan ibadah haji. Kelebihan berpuasa pada hari ini ialah ia dapat menghapuskan dosa-dosa setahun yang telah lalu dan dosa setahun yang akan datang, sebagaimana hadis yang telah diriwayatkan daripada Abu Qatadah al-Anshari ra:

Dan Rasulullah SAW ditanya tentang berpuasa di hari ‘Arafah.
Maka Baginda bersabda:
“Ia menebus dosa setahun yang telah lalu dan setahun yang akan datang.”
(Hadith Riwayat Imam Muslim)

Manakala bagi mereka yang melakukan ibadah haji pula adalah disunatkan untuk tidak berpuasa pada hari ‘Arafah dan adalah menyalahi perkara yang utama jika mereka berpuasa juga pada hari itu berdasarkan apa yang diriwayatkan dari Ummu al-Fadhl binti al-Harith:

Ramai di kalangan sahabat Rasulullah SAW yang ragu-ragu tentang berpuasa pada hari ‘Arafah sedangkan kami berada di sana bersama Rasulullah SAW, lalu aku membawa kepada Baginda satu bekas yang berisi susu sewaktu Baginda berada di ‘Arafah lantas Baginda meminumnya. (Hadith Riwayat Imam Muslim)

Juga daripada hadith yang diriwayatkan dari Abu Hurairah ra:
Sesungguhnya Rasulullah SAW melarang berpuasa pada Hari ‘Arafah bagi mereka yang berada di ‘Arafah.

(Hadith Riwayat Abu Dawud dan an-Nasa’ie; at-Thabrani dari Aisyah r.a)

Daripada Ibnu Abbas telah berkata :

Sabda Rasulullah S.A.W yang ertinya :

“Tiada daripada hari-hari untuk beramal soleh padanya yang mana lebih disukai oleh Allah daripada hari-hari ini iaitu hari sepuluh (sepuluh hari pertama Zulhijjah).”

Para sahabat bertanya :

Wahai Rassulullah! dan tidak (amal) jihad pada jalan Allah?. Jawab baginda : Dan tidak jihad pada jalan Allah. Sabda baginda lagi : melainkan seorang lelaki yang keluar dengan dirinya sendiri dan hartanya maka dia tidak pulang daripadanya dengan sesuatu.

++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Hari Pertama Zulhijah (06/10/13)

Hari ketika Allah mengampuni  Nabi  Adam ialah hari pertama Zulhijah.  Sesiapa yang berpuasa pada hari itu, Allah mengampuni  dosanya.

 

Hari Kedua Zulhijah (07/10/13)

Allah telah mengabulkan doa Nabi Yunus dan mengeluarkannya dari perut ikan nun. Sesiapa yang berpuasa pada hari itu, maka seperti orang yang beribadah kepada Allah selama setahun serta tidak menderhakai Allah.

 

Hari Ketiga Zulhijah (08/10/13)

Allah telah mengabulkan doa Nabi Zakaria. Sesiapa berpuasa pada hari itu, maka Allah mengabulkan doanya.

 

Hari Keempat Zulhijah (09/10/13)

Nabi  Isa dilahirkan. Sesiapa yang berpuasa pada hari itu, Allah akan menghilangkan kesusahannya dan kefakirannya dan pada hari Kiamat bersama orang yang baik dan mulia.

 

Hari Kelima Zulhijah (10/10/13)

Nabi Musa dilahirkan. Sesiapa berpuasa pada hari itu, dia bebas daripada kemunafikan dan seksa kubur.

 

Hari Keenam Zulhijah (11/10/13)

Allah membukakan kebaikan untuk Nabi-Nya. Sesiapa yang berpuasa pada hari itu, maka Allah memperhatikan padanya dengan kasih sayang dan dia tidak diseksa semudah itu.

 

Hari Ketujuh Zulhijah (12/10/13)

Semua pintu neraka jahanam ditutup dan tidak dibuka-buka sehingga berlalu hari-hari yang 10 itu. Sesiapa berpuasa pada hari itu, Allah menghindarkan daripada 30 pintu kesukaran dan membuka 30 pintu kemudahan.

 

Hari Kelapan Zulhijah (13/10/13)

Dinamakan juga Hari Tarwiyah. Sesiapa berpuasa pada hari itu, dia diberi pahala yang hanya diketahui oleh Allah sendiri.

 

Hari Kesembilan Zulhijah (14/10/13)

Disebut juga hari tebusan dosanya pada tahun itu yang lepas dan yang akan datang. Pada hari inilah turunnya ayat Al-Quran yang terakhir bermaksud:

“Pada hari ini telah Aku sempurnakan bagimu akan agamamu dan Aku sempurnakan pula nikmat-Ku kepadamu.”

 

Hari Kesepuluh Zulhijah (15/10/13)

Hari Raya Aidiladha. Sesiapa berkorban dengan satu korban, mulai titisan darah yang jatuh di tanah, Allah mengampuni semua dosanya dan keluarganya. Sesiapa yang memberi makan orang mukmin atau bersedekah dengan satu pemberian, maka Allah akan membangkitkannya pada Hari Kiamat dengan selamat dan timbangannya pun menjadi lebih berat daripada Bukit Uhud.

 

Banyak kelebihan yang kita dapat kalau kita puasa pada hari-hari berikut. Tapi ingat, ikhlaskan niat kerana Allah s.w.t. kerana Rasulullah s.a.w pernah bersabda,

“Sesungguhnya Allah s.w.t tidak mahu menerima amalan, kecuali dari orang yang ikhlas dan semata-mata mencari keredhaan-Nya”.

-Riwayat Abu Daud dan An Nasaie-

 

Sumber :             kfhijarahhouse.blogspot.com / faina989.blogspot.com

 


 

Nukilan seorang ibu

Innalillahiwainnalillahirojiun, Subhanallah, Ya Allah, berikan lah kekuatan kepada Ibu (Faziah) ini dalam menghadapi dugaan Mu.  Sungguh hebat dugaan yang dihadapi.  Berat mata memandang berat lagi bahu yang memikul.  Namun sebagai hambaNya yang lemah kita perlu redha dengan apa yang terjadi.

Sebak, sewaktu membaca berita dari akhbar ini.  Pasti setiap ibu akan merasai perasaan yang sama dan pasti terfikir jika kejadian ini menimpa kita, apakah perasaan kita………..Sebagai hamba Allah kita pasti redha dengan ketentuan Allah ini, namun sebagai manusia yang lemah, pasti kita akan sedih dan menyalahkan diri sendiri.  Apapun ingatlah janji Allah, anak-anak kecil yang meninggal merupakan ahli syurga.  Ini kerana mereka tiada sebarang dosa.  Kepada ibu (Faziah) bersedihlah kerana kita manusia yang lemah yang pasti akan sedih apabila dilanda musibah.  Namun jangan meratapi pemergian anak tercinta kerana anak ini menanti ibu dan ayahnya di pintu syurga.

Sumber :     Akhbar metro/ 10-10-2013

Laporan Terkini Cuaca Kuala Ketil

Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera…………………

Hari ini 08 Oktober 2013 (Selasa) cuaca di Kuala Ketil mendung, basah dan sekejap-sekejap hujan.  Kepada semua penduduk Kuala Ketil diingatkan agar berhati-hati dalam keadaan cuaca sebegini terutama kepada pengguna jalanraya.  Ini kerana dalam keadaan cuaca sebegini jalanraya basah dan licin, membahayakan pengguna terutama kepada pengguna motorsikal.

Kepada penduduk Kuala Ketil yang tinggal berhampiran sungai, awasi kanak-kanak.  Jangan biarkan mereka bermain atau memancing tanpa pengawasan orang dewasa. Dibimbangi berlaku perkara-perkara yang tidak diingini.  Sesal dahulu pendapatan, sesal kemudian tidak berguna.

Hujan itu satu Rahmat, justeru itu janganlah kita mengeluh sekiranya berlaku kesukaran kerana hujan.  Pasti ada hikmah atas setiap anugerah Allah ini.  Allah yang lebih mengetahui.  Subhanallah…..Alhamdulillah.

Diharap segala aktiviti kita sepanjang hari ini berjalan lancar………………

Ibadah Korban

Definisi Korban
Dari segi bahasa, korban bermaksud sesuatu yang dikorbankan kerana Allahsubhanahu wata‘ala.  Dari sudut syara‘, korban bermaksud menyembelih binatang yang tertentu pada masa-masa yang tertentu dengan niat mendekatkan diri kepada Allah subhanahu wata‘ala.

Pensyari’atan Dan Hikmahnya
Korban telah disyari‘atkan pada tahun kedua hijrah sama seperti ibadah zakat dan sembahyang Hari Raya.

Firman Allah subhanahu wata‘ala:

Maksudnya:“Maka kerjakanlah sembahyang kerana Tuhanmu dan sembelihlah korban (sebagai tanda syukur)” (Surah Al-Kauthar 108:2)

Hikmah disyari‘atkan korban ialah sebagai tanda bersyukur kepada Allahsubhanahu wata‘ala di atas segala nikmatNya yang berbagai dan juga di atas kekalnya manusia dari tahun ke tahun.
Ia juga bertujuan menjadi kifarah bagi pelakunya, sama ada disebabkan kesilapan-kesilapan yang telah dilakukan ataupun dengan sebab kecuaiannya dalam menunaikan kewajipan di samping memberikan kelegaan kepada keluarga orang yang berkorban dan juga mereka yang lain.
Korban tidak memadai dengan menghulurkan nilai harganya, berbeza dengan ibadah zakat fitrah yang bermaksud memenuhi keperluan golongan fakir, Imam Ahmad dikatakan menyebut amalan menyembelih korban adalah lebih afdhal daripada bersedekah dengan nilai harganya.

Hukum Melakukan Korban

Hukum melakukan korban ialah sunnah mu’akkadah bagi sesiapa yang mampu melakukannya.
Sabda Nabi Muhammad sallallahu ‘alayhi wasallam yang bermaksud:
“Aku diperintahkan agar menyembelih qurban dan ia sunat bagi kamu” (Riwayat Tirmizi)

Pembahagian Ibadah Korban
Terdapat dua jenis Korban iaitu korban wajib dan korban sunat.
1. Korban Wajib
2. Korban Nazar.
Contohnya apabila seseorang menyebut, “Kerana Allah wajib ke atasku berqurban seekor kambing atau seekor unta ini” ataupun dengan menyebut, “Aku jadikan kambing ini sebagai korban”
Sama sahaja hukumnya dalam hal sama ada yang menyebutnya itu seorang yang kaya ataupun seorang fakir. Binatang yang dibelikan untuk tujuan korban oleh seorang fakir.   Apabila seorang fakir membeli seekor kambing dengan niat untuk dikorbankan, maka ia menjadi wajib. Ini kerana membeli dengan tujuan berkorban oleh seseorang yang tidak wajib melakukannya dikira wajib kerana perbuatan ini dikira sebagai satu nazar.

Korban Sunat
Korban sunat ialah korban yang dilakukan oleh seseorang yang berkemampuan melakukannya sama ada miskin ataupun yang bermusafir, yang tidak berniat nazar atau membeli dengan tujuan korban.

Syarat-Syarat Korban
Syarat korban dapat dibahagikan kepada 3 bahagian iaitu:
1. Syarat Wajib/Sunat Korban.
2. Syarat Sah Korban.
3. Syarat Mereka Yang Dituntut Berkorban.

Syarat Wajib/Sunat Korban
1. Untuk dijadikan ibadah korban wajib ataupun sunat adalah disyaratkan dia mampu melaksanakannya.
2. Orang yang dianggap mampu ialah mereka yang mempunyai harga untuk binatang korban yang lebih daripada keperluannya dan keperluan mereka yang di bawah tanggungannya untuk hari raya dan hari–hari tasyrik kerana inilah tempoh masa bagi melakukan korban tersebut.
3. Kedudukannya sama seperti dalam masalah zakat fitrah, mereka mensyaratkan ia hendaklah merupakan yang lebih daripada keperluan seseorang juga keperluan mereka yang di bawah tanggungannya pada hari raya puasa dan juga malamnya sahaja.

Syarat Sah Korban
1. Hendaklah binatang yang diqurbankan itu tidak mempunyai sebarang kecacatan yang menyebabkan kekurangan kuantiti dagingnya ataupun menyebabkan kemudharatan terhadap kesihatan. Contohnya cacat yang teruk pada salah satu matanya, berpenyakit yang teruk, tempang atau kurus yang melampau.
2. Hendaklah korban itu dalam masa yang tertentu iaitu selepas sembahyang Hari Raya Haji pada 10 Zulhijjah hingga sebelum terbenam matahari pada akhir Hari Tasyrik iaitu pada 13 Zulhijjah.
3. Hendaklah disembelih oleh orang Islam.
4. Orang yang berkongsi mengorbankan unta atau lembu tidak lebih dari tujuh orang di mana masing–masing menyumbang 1/7 bahagian.
Syarat Mereka Yang Dituntut Berkorban
1. Islam.
2. Merdeka.
3. Aqil Baligh.
4. Bermukim atau Musafir.
5. Berkemampuan.

Waktu Pelaksanaan Ibadah Korban
Waktu bagi menyembelih korban bermula setelah selesai sembahyang Hari Raya dan bacaan khutbahnya iaitu setelah naik matahari sekadar segalah. Masanya berterusan siang dan malam sehingga Hari Tasyrik yang akhir iaitu sebelum terbenam matahari pada hari tersebut. Ini berdasarkan hadis Nabi yang diriwayat oleh Al-Barra’ bin ‘Azib:
“Perkara pertama yang kita mulakan pada hari ini ialah bersembahyang, kemudian kita balik dan melakukan penyembelihan korban. Sesiapa yang melakukan demikian maka dia telah menepati sunnah kami.  Sesiapa yang menyembelih sebelum itu, maka ia merupakan daging yang disediakan untuk ahli keluarganya.  Ia tidak dikira sebagai ibadah khas (korban) ini sedikit pun.”

Binatang Korban
Perbincangan tentang binatang korban ini meliputi empat perkara :
1. Jenis binatang yang dikorban.
2. Umur binatang korban.
3. Kadar binatang yang disembelih.
4. Sifat–sifat binatang korban.

1. Jenis Binatang Yang Dikorban
Para ulama’ sependapat bahawa ibadah korban tidak sah kecuali dengan menggunakan binatang an‘am, iaitu binatang jinak yang berkaki empat
seperti unta, lembu dan kerbau, kambing biri–biri dan semua yang termasuk dalam jenisnya, sama ada jantan atau betina. Oleh itu, tidak sah
berkorban dengan menggunakan binatang yang lain daripada binatang an‘am ini seperti kerbau liar dan kijang.
Firman Allah subhanahu wata‘ala:

Maksudnya:
Kami syari‘atkan ibadah menyembelih korban (atau lain-lainnya) supaya mereka menyebut nama Allah sebagai bersyukur akan pengurniaanNya kepada mereka: binatang-binatang ternak yang disembelih itu.”
(Surah Al-Hajj 22:34)

Tidak terdapat sebarang dalil sama ada yang dinaqalkan daripada Rasulullah sallallahu ‘alayhi wasallam atau sahabat yang menunjukkan mereka berkorban dengan binatang selain daripada binatang-binatang ternakan (an‘am) ini. Oleh kerana korban merupakan satu ibadah yang dikaitkan dengan binatang, maka ia hanya ditentukan kepada binatang an‘am sahaja sama seperti ibadah zakat.
Adapun binatang yang lebih afdhal dikorban ialah unta diikuti dengan lembu kemudian biri-biri atau kibasy kemudian kambing. Ini memandangkan kuantiti dagingnya yang lebih banyak bagi maksud pengagihan yang lebih meluas untuk fakir miskin.
Nabi sallallahu ‘alayhi wasallam juga telah bersabda yang bermaksud:
“Sesiapa yang mandi pada hari Jumaat dengan mandi junub, kemudian dia pergi (ke Jumaat) maka dia seolah-olah telah berkorban seekor unta. Sesiapa yang pergi pada saat kedua maka dia seolah-olahnya berkorban dengan seekor lembu. Sesiapa yang pergi pada saat ketiga maka dia seolah-olah berkorban dengan seekor kibasy yang bertanduk.”

2. Umur Binatang Korban
Umur binatang yang hendak dikorbankan berbeza-beza mengikut jenis binatang iaitu:
1. Unta disyaratkan telah berumur lima tahun dan masuk ke umur enam tahun.
2. Kambing dan lembu disyaratkan telah berumur dua tahun dan masuk ke umur tiga tahun.
3. Kibasy disyaratkan telah memasuki umur dua tahun.
4. Bagi anak unta, lembu, kambing dan kibasy yang telah berumur dua tahun lebih (yang telah bersalin gigi) harus dijadikan korban.

3. Kadar Binatang Yang Disembelih
Para fuqaha’ bersepakat mengatakan bahawa seekor kambing atau kibasy hanya mencukupi sebagai korban untuk seorang sahaja. Seekor unta atau lembu pula mencukupi untuk menjadi korban bagi tujuh orang. Ini berdasarkan hadith Jabir:
“Kami berkorban bersama Rasulullah sallallahu ‘alayhi wasallam semasa di Hudaybiyah dengan seekor unta atau seekor lembu untuk tujuh orang.”
Dalam riwayat Muslim pula menyebut :
“Kami keluar bersama Rasulullah sallallahu ‘alayhi wasallam dan kami berniat Haji. Maka Rasulullah sallallahu ‘alayhi wasallam telah memerintahkan kami supaya berkongsi mengorbankan seekor unta atau seekor lembu. Setiap tujuh orang berkongsi seekor unta.”

4. Sifat–Sifat Binatang Korban
Sifat–sifat binatang korban sama ada betina atau jantan yang digariskan oleh syara‘ adalah seperti berikut:
1. Terang penglihatannya iaitu tidak buta.
2. Tidak cacat seperti kudung kaki, putus ekornya, terpotong hidungnya atau sebagainya.
3. Gemuk, tidak harus pada binatang yang terlalu kurus.
4. Ciri-ciri yang afdhal terdapat pada binatang korban itu:
5. Gemuk pada keseluruhan anggotanya.
6. Bertanduk.
7. Putih warna bulunya (pada kibasy).
8. Jantan.

Sifat yang makruh pada binatang korban:
1. Rabit telinganya.
2. Terpotong sedikit bahagian belakang atau depan telinganya.
3. Tidak mempunyai tanduk sejak asalnya.
4. Patah tanduk sebelah atau keduanya atau pecah bahagian tanduknya.
5. Tanggal sebahagian giginya disebabkan tua atau jatuh.
6. Kabur penglihatannya.

Perkara Sunat Ketika Berkorban
1. Sunat menambat binatang yang hendak diqurbankan itu beberapa hari sebelum disembelih.
2. Digantung tanda pada binatang yang hendak dikorbankan.
3. Dibawa dengan baik dan ihsan ketika ke tempat penyembelihan.
4. Disunatkan juga orang yang berkorban menyembelihnya.
5. Sunat dihadapkan ke arah qiblat ketika menyembelih korban.
6. Sunat memilih binatang yang paling gemuk, terelok dan terbesar untuk dijadikan korban.
7. Sunat digunakan alat yang paling tajam dan diperbuat daripada besi.
8. Setelah selesai disembelih maka sunat ditunggu sehingga binatang yang disembelih itu sejuk dan semua anggota tidak bergerak lagi.
9. Sunat bagi mereka yang mahu melakukan korban tidak bercukur dan tidak memotong kukunya setelah tiba bulan Zulhijjah sehingga telah selesai berkorban.
1. Binatang korban sunat dibaringkan di atas rusuk kiri sebelum dilakukan penyembelihan.
2. Sunat ketika sembelihan korban dilakukan adalah seperti berikut:
3. Membaca basmalah.
4. Bersalawat ke atas Nabi Muhammad.
5. Binatang diarahkan ke arah qiblat.
6. Bertakbir sebelum atau selepas membaca basmalah.
7. Berdoa.

10. Orang yang berkorban hendaklah membaca doa seperti berikut :
“Ya Allah, ini adalah nikmat yang datang dariMu dan dengannya aku mohon untuk dapat mendampingiMu.”
11. Sunat wakil yang melakukan sembelihan menyebutkan orang yang mewakilkannya seperti:
“Dengan nama Allah dan Engkau Yang Maha Besar, ini daripadaMu dan untukMu.Terimalah Ya Allah daripada si pulan, si pulan…..”

Perkara Makruh Ketika Berkorban
1. Berlaku kasar kepada binatang yang hendak dikorbankan seperti mengheret atau memukul semasa membawa ke tempat sembelihan atau seumpamanya.
2. Memerah susu atau menggunting bulu atau mengambil sebarang faedah dari binatang yang hendak dijadikan korban.
3. Tidak menghadapkan ke arah qiblat semasa sembelihan dilakukan
4. Bercukur atau memotong kuku setelah tiba bulan Zulhijjah hingga penyembelihan korban selesai dijalankan.
5. Binatang yang telah dibeli untuk tujuan korban adalah makruh dijual kerana ia telah ditentukan untuk korban.

Hukum Daging Korban
1. Korban yang wajib iaitu yang dinazarkan ataupun yang ditentukan sama ada dengan menyebut, “Ini adalah korban”, maka orang yang berkorban tidak boleh memakannya. Dia wajib menyedekahkan semuanya sekali.
2. Anak kepada binatang korban yang ditentukan juga, perlu disembelih seperti ibunya, tetapi bezanya ia boleh dimakan kesemuanya oleh tuan yang mengorbankannya kerana disamakan dengan hukum susu, kerana tuannya harus meminum susu binatang korban yang selebih daripada anaknya walaupun perbuatan itu makruh.
3. Bagi korban sunat, maka tuannya sunat memakannya, iaitu yang afdhalnya dia hendaklah memakannya beberapa suap sebagai mengambil berkat.Ini bersesuaian dengan firman Allah subhanahu wata‘ala:

Maksudnya:
Dengan yang demikian makanlah kamu dari (daging) binatang-binatang qurban itu dan berilah makan kepada orang yang susah, yang fakir miskin.
(Surah Al-Hajj, 22:28)

4. Hadith yang diriwayatkan oleh Al-Bayhaqi pula ada menyebut bahawa Rasulullah sallallahu ‘alayhi wasallam telah memakan sebahagian daripada hati binatang korbannya. Hukum memakan daging korban pula tidak wajib, ini berdasarkan firman Allah subhanahu wata‘ala

Maksudnya:
Dan Kami jadikan unta (yang dihadiahkan kepada fakir miskin Makkah itu) sebahagian dari syi‘ar agama Allah untuk kamu, pada menyembelih unta yang tersebut ada kebaikan bagi kamu.
(Surah Al-Hajj, 22:36)


Dalam ayat ini Allah menjelaskan bahawa ia dijadikan untuk kita. Setiap perkara yang dijadikan untuk manusia, maka dia diberi pilihan sama ada mahu memakannya atau tidak.
1. Orang yang berkorban juga boleh menjamu kepada kalangan yang kaya, tetapi tidak boleh diberi milik kepada mereka. Yang boleh cuma dihantar kepada mereka sebagai hadiah yang mana mereka tidak akan menjualnya atau sebagainya
.Mengikut pendapat dalam qawl jadid, orang yang berkorban boleh memakan sebahagian daripada korbannya. Mengikut qawl qadim pula harus memakan sebanyak separuh, manakala bakinya hendaklah disedekahkan.
2. Sebahagian ulama’ berpendapat daging korban dibahagikan kepada tiga bahagian iaitu 1/3 daging disedekahkan dalam keadaan mentah, 1/3 daging dimasak dan dibuat jamuan dan 1/3 daging dimakan oleh orang yang berkorban.
3. Pendapat yang asahpula, adalah wajib bersedekah dengan sebahagian daripada daging korban walaupun sedikit kepada orang Islam yang fakir walaupun seorang. Walaubagaimanapun, yang lebih afdhal hendaklah disedekahkan kesemuanya kecuali memakannya beberapa suap untuk mengambil keberkatan seperti yang telah dijelaskan.
4. Bagi korban sunat pula, orang yang berqurban boleh sama ada bersedekah dengan kulit binatang tersebut atau menggunakan sendiri, seperti mana dia harus mengambil faedah daripada binatang itu semasa hidupnya. Tetapi bersedekah adalah lebih afdhal. Bagi korban yang wajib pula, kulit binatang itu wajib disedekahkan.
5. Korban juga tidak harus dibawa keluar dari negeri asalnya sebagaimana yang ditetapkan dalam masalah membawa keluar zakat.

*Semoga Ibadah korban yang kita kerjakan mendapat keberkatan dan diterima Allah swt.

Sumber : www.islamgrid.gov.my/articles